Wonder Woman

Så fik jeg endelig set Wonder Woman. Patty Jenkins’ anmelderroste publikumsdarling om den gudeskønne prinsesse Diana fra paradisøen Themyscira, der redder piloten Steve Trevor og tager med til mændenes verden for at kæmpe i den store krig. Den fjerde film i DC’s filmunivers, men den første ubetingede succeshistorie.

Det lignede ellers en kamp imod alle odds. Superheltinder på film har altid halset efter deres mandlige modstykker, og selvom eksemplerne er få, og filmene ikke var dårlige, fordi helten var en kvinde, men fordi de var dårlige film, har idéen om, at superheltinder bare ikke kan tiltrække et stort publikum, forplantet sig i medierne og biografgængernes bevidsthed.

Samtidig er filmen en del af et filmunivers, hvor de 3 første film ganske vist har indtjent mange hundrede millioner, men de har også skuffet og endda jaget mange fans bort, og franchisen ville være på gyngende grund, hvis ikke Warner Bros. var fast besluttet på at tromle videre i et stædigt forsøg på at finde melodien og indhente konkurrenterne.

Men Wonder Woman overraskede alle. Anmelderne elskede den, og publikum strømmede i biograferne.

Gal Gadot og danske Connie Nielsen.

Det er den første film med en superheltinde i hovedrollen fra et af de to konkurrerende filmuniverser, og den første film med Wonder Woman, som, i modsætning til Batman og Superman, kun er bragt til live én gang tidligere i TV-serien med Lynda Carter i 1970’erne. Wonder Woman blev skabt som et feministisk symbol af psykologen William Moulton Marston i 1941, og i nutidens politiske klima, hvor alle, og naturligvis også Hollywood, sætter fokus på diversitet og ligestilling, er Wonder Woman igen blevet det feministiske symbol, hun oprindeligt blev skabt til at være.

Men det fylder slet ikke så meget i filmen, som man kunne tro, hvis man har fulgt debatten. Der er naturligvis flere scener, hvor den viljestærke amazonkriger og kulturen i en mandsdomineret verden i begyndelsen af 1900-tallet støder sammen, men de er først og fremmest underholdende, og man kan sammenligne dem med lignende kultursammenstød i Crocodile Dundee eller Tarzan i New York. Jeg følte på intet tidspunkt, at det handlede om at proppe et budskab ned i halsen på mig.

Wonder Woman går i krig.

Filmen er et godt gammeldags actioneventyr. Nogen mener, at DC nu har kopieret Marvel, fordi de første 3 film, der var mørkere og mere dystre, ikke gik rent ind. Men Marvel har ikke opfundet den type familiefilm. De oprindelige Superman-film med Christopher Reeve var også familiefilm med humor, action og romantik. Alt det, mange savnede i Man of Steel, har de fået i Wonder Woman.

Et actioneventyr med humor, drama, spænding og romantik, hvor det kan blive mørkt og dystert, men der også er håb og optimisme. En god familiefilm tager dig gennem hele følelsesregistret, og når rulleteksterne ruller, er alting godt igen. Og hvad er der galt i det? Det er superhelte. De er skabt til at redde dagen – og verden – ikke dø på stribe.

Fejden mellem DC og Marvel kan være barnlig, unuanceret og åndssvag. Tegneserierne har aldrig været diametrale modsætninger, så der er virkelig ingen grund til, at de to filmuniverser skal være det. Det klæder nogle film og figurer at være mørke og dystre, men hele filmuniverset og alle figurerne behøver ikke at være sådan. Er Wonder Woman en mere traditionel superheltefilm? Ja, det kan man godt sige, men det klæder hende. Vi har ikke brug for en ny Man of Steel.

Det er en rigtigt god film, og den fortjener masser af ros og succes, men det er ikke Spider-Man 2 eller The Dark Knight. Det er en solid film, god og underholdende, flot og tempofyldt, og jeg glæder mig til at se mere til vidunderlige Gal Gadot, men jeg savner et eller andet udefinerbart, som ville få den helt op i mesterværkskategorien. Jeg kan varmt anbefale den, men der er hård konkurrence om pladserne i min personlige top 5 over superheltefilm, og den når ikke helt derop. Den ligger i et stærkt felt lige udenfor.

Nøgleord: , , , , .Bogmærk Permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *